”Idag blev jag blind”

28.3.2022 uppdaterad 1.2.2023

Rekryteringsagenten Heidi Torn dolde länge sin synnedsättning. När hon bestämde sig för att berätta om den på sociala medier blev responsen enorm och positiv.

Rekryteraren Heidi Torn har långt brunt hår, svart kavaj och ett vackert ansikte.

”Idag blev jag blind.” Så börjar 30-åriga rekryteringsagenten Heidi Torns inlägg på sociala medier som postades i januari. Hon berättar hur hon några månader efter sin födsel fick diagnosen Lebers sjukdom, och att det stod klart att hon aldrig skulle titta någon annan människa i ögonen eller skaffa körkort.

När Heidi Torn hade tagit sin tradenomexamen från Yrkeshögskolan Metropolia i Helsingfors, arbetade hon som konsult vid rekryteringsbyråer, och när coronapandemin kom blev hon företagare. Hon berättade inte för kunderna om sin synnedsättning. Dold av sina solglasögon – en rekryteringsagents personliga varumärke – och genom att jobba digitalt fick Heidi äntligen vara i första hand ett proffs och i andra hand funktionshindrad. Hon headhuntade, gjorde anställningsintervjuer och hjälpte människor att hitta sitt drömjobb.

– Det skulle ha varit lätt att fortsätta dölja synnedsättningen, men saker och ting blev komplicerade när jag skulle kommentera något visuellt under ett videomöte, eller tolka en smiley min dator inte kunde läsa. I längden var det utmattande. Man bär alltid med sig sin synnedsättning, det är inte som ett plagg man kan lämna hemma i garderoben.

Sedan Heidis inlägg, där hon berättar att hon är blind, lades ut på Linkedin i januari har det visats 530 000 gånger och fått 10 000 gilla-markeringar.

– Ett så stort stöd hade jag inte förväntat mig. Responsen har varit enorm. Människor har blivit nyfikna och ställt frågor om ämnet. Vissa har tackat mig och sagt att de behöver en synskadad företagare som förebild. Mycket stöd uteblir om man inte vågar gå ut med det som gör att man avviker från mängden – vad det sedan än är.

Tona ned blindheten

Att tona ned blindheten i arbetslivet har varit ett sätt att kasta ljus på det Heidi Torn kan och inte på hennes funktionshinder.

– Jag har aldrig skämts för att jag är blind, men många människor upplever blindhet som främmande och till och med skrämmande. Min synnedsättning har påverkat arbetsintervjuer, och jag ville inte för samma fördomars skull förlora kunder.

Heidi Torn betonar de goda sidorna från sin uppväxt. På grund av det lilla kodningsfelet i hennes kropp missade hon visserligen gymnastiklektionerna, och hoppade hopprep i förrådet medan hon lyssnade till hur de andra hade roligt i gymnastiksalen. Men samma stavar som inte ville samarbeta, gjorde också att hon började läsa platsannonser som 15-åring för att rekrytera en assistent. Det var då hon för första gången kom i kontakt med rekrytering, som senare skulle bli hennes drömjobb.

– Mitt företag erbjuder olika rekryteringstjänster, och hjälper människor att hitta nytt jobb. I framtiden hoppas jag kunna koncentrera mig på kreativa branscher. Förlag, skivbolag och liknande. Det bottnar nog i att jag själv är en väldigt kreativ person. Jag planerar brädspel, har skrivit klart ett bokmanus och skriver låtar. Jag håller just nu på att göra en demo jag ska skicka in till ett skivbolag.

Motivationen är det som avgör vilken kandidat hon föreslår för arbetsgivaren.

– Vissa saker kan man lära sig, men saknas motivationen blir det inte särskilt bra. Såklart ska man ha en kompetens också, men motivationen är det som gör att man sticker ut.

Hjälpmedel

Heidi Torn använder skärmläsningsprogram, punktdisplay, smartphone och låter datorn läsa upp text när hon jobbar. Att se dåligt är både en utmaning och en fördel i hennes yrke.

– De största utmaningarna är om cv:n är i sådan form att min assistent måste läsa den. Numera används även sociala medier i marknadsföringen, och de är inte särskilt tillgängliga.

Hon har bestämt sig för att göra sin ögonsjukdom till en styrka i arbetslivet.

– Motivation och meriter, går före utseende, vilket gör mig till en träffsäker och objektiv rekryterare. Bedömningen av kandidater blir mer jämlik. Jag vet hur rekryteringen kan göras tillgänglig.

Heidi Torn avslutar sitt inlägg om blindhet på sociala medier så här: ”Jag skulle gärna hålla denna hemlighet bakom solglasögonen, för genom att berätta om detta kommer jag att förlora kunder och min trovärdighet som expert. I många år har jag försökt agera så, att min ögonsjukdom inte syns utåt. Nu är den tiden förbi. Jag kan inte vara seende, men jag kan bestämma mig för att vara blind.

Text: Helene Wallin